CvTE’ers draaien mee bij de LAKS examenklachtenlijn
‘Goedemiddag, dit is de LAKS examenklachtenlijn, waarmee kan ik je helpen?’ Dit zinnetje hebben acht collega’s van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) de afgelopen dagen meerdere malen uitgesproken. Zij namen op het kantoor van het LAKS in Utrecht de telefoon van de examenklachtenlijn aan. Er kwamen verschillende klachten voorbij: van geluidsoverlast tot onduidelijkheid in de opgaven.
Naast onze directeur Marc Spierings en collegevoorzitter John van der Vegt belden ook communicatieadviseurs en clustermanagers primair onderwijs (po), middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en voortgezet onderwijs (vo) met leerlingen die een klacht hadden.
John: ‘Wat me deze keer vooral opviel was dat ik meerdere leerlingen aan de lijn kreeg die er even een nachtje over hadden geslapen. En vervolgens gemotiveerd met een klacht kwamen over een examen van gisteren. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Wat gelukkig hetzelfde was: de goede organisatie en het enthousiasme van LAKS!’
Marc: ‘Mogen meedraaien in het belpanel van LAKS is een jaarlijks voorrecht. Direct contact met kandidaten werpt steeds weer een ander licht op de examens en dat is enorm waardevol. Ook dit jaar vertrok ik geïnspireerd. En met veel respect voor hoe LAKS dit weet te organiseren.’
Ook draaiden clustermanagers vo vmbo Pieter van der Bent en Laura van der Berg mee. Pieter is clustermanager voor de maatschappijgerichte vakken vmbo, Laura voor de exacte vakken.
Pieter: ‘Het waren twee rustige uurtjes waarbij ik een handvol kandidaten gesproken heb. Erg leuk om te doen, al had ik graag wat meer kandidaten gesproken. Veel kandidaten vullen ook een digitaal formulier in. Die spreek je dus niet.’
Laura: ‘De examenperiode is altijd een bijzondere tijd van het jaar. Een moment waar we met elkaar naar uitkijken en naar toewerken. Niet alleen wij, maar ook LAKS. Meedraaien met de eindexamenklachtenlijn stond al lang op mijn werkbucketlist en ik ben weer een ervaring rijker. Leuk om leerlingen te spreken over onze examens.’
De klachten die bij onze collega’s binnenkwamen maken deel uit van het recordaantal klachten die dit jaar bij het LAKS binnen lijken te komen. Het is goed te horen waar leerlingen kritisch over zijn of klachten over hebben. Er is daarom in de examenperiode ook altijd nauw contact met het LAKS. Het is wel goed om te weten dat we alleen kijken naar de inhoud van de klachten en niet naar de hoeveelheid.
Voor docenten
Uiteraard kunnen docenten in deze periode ook ergens terecht. Als zij vragen en of opmerkingen hebben, kunnen ze contact opnemen met de examenlijn van het CvTE.
Wil je daar meer over weten, bekijk dan eens deze animatie: Waarvoor kun je terecht bij de examenlijn?