Actualisatie syllabi: wat, waarom en hoe?

Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) is de komende jaren druk bezig met het actualiseren van syllabi voor verschillende vakken binnen het voortgezet onderwijs (vo). In deze syllabi staat wat er in de centrale examens wordt getoetst. Om met de tijd mee te gaan, moeten deze om de zoveel jaar worden geactualiseerd. Dat staat uiteraard niet op zichzelf.

Om docenten en hun leerlingen goed voor te bereiden op de stof die in de schoolexamens én de centrale examens gevraagd wordt, worden daarom ook de examenprogramma’s vernieuwd. Hier zijn deskundigen van  SLO afgelopen jaren al mee bezig geweest. Nu deze examenprogramma’s voor een aantal vakken (bijna) klaar zijn, is het tijd om naar de syllabi van deze vakken te kijken. Komende tijd actualiseren we, als CvTE, onder andere de syllabi voor de moderne vreemde talen en natuurwetenschappen.

Docentbetrokkenheid

Dat actualiseren doen onze syllabuscommissies. Voor verschillende vakken zijn er commissies waarvan de leden uit vakdocenten bestaan. Deze leden hebben we de afgelopen maanden geworven. De commissies gaan binnen hun vakgebied aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe syllabi voor zowel vmbo, als havo en vwo. Dit doen zij op basis van de concept-examenprogramma’s. Uiteraard speelt ook hun eigen expertise een belangrijke rol. De commissieleden halen hierbij input op uit het onderwijsnetwerk. Als de concept-syllabus klaar is, wordt deze getest in het onderwijsveld. Zo krijgen leerlingen delen van de nieuwe stof voorgelegd om te kijken hoe dat valt. Dit kan nog leiden tot aanpassingen in de syllabus. De definitieve syllabus wordt uiteindelijk vastgesteld door ons college.

Het proces van het actualiseren van zowel de examenprogramma’s als de syllabi kost uiteraard tijd. In de zomer van 2024 was de nieuwe syllabus van wiskunde vmbo klaar. Naar verwachtingen zijn de volgende syllabi in de zomer van 2025 klaar. Uiteraard kan deze nieuwe stof niet zonder meer in een centraal examen terecht komen. Daarvoor zullen ook lesmethodes van uitgeverijen moeten worden aangepast. Daarom worden deze nieuwe syllabi nog niet meteen gebruikt.

Verschil examenprogramma en syllabi

Een examenprogramma wordt onder regie van SLO door een vakvernieuwingscommissie gemaakt. Een syllabus wordt onder regie van het CvTE door een syllabuscommissie gemaakt.

In het examenprogramma staat voor een vak beschreven wat een leerling aan het eind van het voortgezet onderwijs moet kunnen en kennen. Het gaat hierbij om verschillende eindtermen in diverse (sub)domeinen. Als er voor een vak zowel een schoolexamen als een centraal examen is, staat de verdeling tussen deze examens ook in het examenprogramma.

In de syllabus staat beschreven over welke stof het centraal examen gaat. Deze syllabus wordt opgesteld door docenten en wordt door examenmakers gebruikt om het examen te maken. De syllabus geeft daarbij de kaders aan. Een syllabus kan uiteraard ook bij de voorbereiding op het examen door docenten en leerlingen worden gebruikt.

Op examenblad is meer informatie over de actualisatie van de syllabi te vinden: Actualisatie syllabi