Startsein centrale praktische examens (cpe’s)

Sinds maandag 10 maart mogen leerlingen van vmbo gl/tl hun cpe doen voor de beeldende vakken. In twaalf klokuren moeten de leerlingen een (kunst)werkstuk maken. Deze uren mogen door de school zelf worden ingeroosterd. Op ‘T Hooghe Landt in Amersfoort zijn ze op woensdag 12 maart met het centraal praktisch examen begonnen. ‘Jullie mogen het formulier openvouwen en dan mag je beginnen, succes!’, met die woorden heeft docent Esther Feteris het startsein gegeven voor het centraal praktisch examen (cpe) in haar klas.

'Dit is een officieel moment'

Als alle veertien leerlingen in de klas zitten, neemt Karin ter Haar het woord. Zij is afdelingsleider en zorgt ervoor dat alles rondom de centrale examens volgens de regels verloopt. ‘Dit is een officieel moment, want voor jullie gaan de examens nu echt beginnen’, zegt Ter Haar. De doos waar de examens inzitten komt net uit de kluis en zit nog dicht. Eerst wordt nogmaals op de doos gekeken of de juiste examens erin zitten en als de gesealde pakketten uit de doos zijn gehaald, controleert de afdelingsleider dit nogmaals met één van de leerlingen.

'Nu is het wel serieus-serieus zeg maar'

Als blijkt dat alles klopt, worden de examens uitgedeeld. Toch wel een spannend moment, zegt Fé: ‘dat is het zeker, want nu is het wel serieus-serieus zeg maar’. Marit voegt toe: ‘ik vind het ook spannend, want heb nog geen idee wat ik moet doen’.  

Eerder ontvingen de leerlingen ook allemaal een magazine. Hierin staat meer over het thema van dit jaar en staan voorbeelden van verschillende soorten kunstwerken die bij het thema passen (op examenblad kun je het magazine van vorig jaar bekijken: Magazine vmbo 2024). Matthias heeft zich voorbereid op zijn examen, ‘ik heb het magazine thuis doorgenomen, maar heb nog niet echt ideeën wat ik wil maken, ben dus nog een beetje zoekende’.  Met dat zoeken beginnen eigenlijk alle leerlingen in deze klas. Er worden online ideeënborden gemaakt en sommigen beginnen ook alvast wat op papier te schetsen. Puck weet al hoe ze haar werk wil gaan maken: ‘ik ga schilderen, want ik weet dat ik dat kan. Het is mijn examen, dus ik ga niet ineens een nieuwe techniek proberen’. Ook Gwen weet wat ze wil: ‘we hebben best veel tijd, dus ik ga kleien. Heb al wel een idee in mijn hoofd wat ik wil maken, kan echt niet wachten om te beginnen. 
 

Thuis verder nadenken over de opdracht

Na een uur zit het eerste deel van dit examen erop. Docent Esther Feteris vraagt iedereen hun spullen in te leveren. Alle schetsjes, kladblaadjes en wat al niet meer verdwijnen in een grote witte map. Niets mag mee naar huis en er mogen uiteraard ook geen foto’s gemaakt worden. ‘De leerlingen mogen best thuis verder nadenken over deze opdracht, maar het uiteindelijke maken moet tijdens het examen in de klas gebeuren’.