LAKS zijn ze zeker niet!

Blogs

De vergaderingen met de Centrale Studenten Raad (CSR) van mijn ROC behoren altijd tot de leukste en nuttigste gesprekken die ik als College van Bestuur – nog heel even – mag voeren. Direct, concreet, oplossingsgericht en met humor! Het is ook mooi te zien hoe studenten groeien in hun rol als vertegenwoordiger van 20.000 andere studenten. Die komen er wel!

John van der Vegt, voorzitter College voor Toetsen en Examens

Van laks naar turbo!

Ik was dan ook benieuwd naar het overleg dat Marc Spierings, secretaris-directeur van het College voor Toetsen en Examens, en ik op 3 november zouden voeren met het bestuur van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Een voor een druppelden Lotte, Lars , Fien, Janouke (voorzitter), Rafke, Cylus en Coen de Teamsvergadering binnen. Inderdaad: een beetje laks nog. Maar toen ging de turbo erop. 
Het jaarplan met speerpunten werd ons gepresenteerd. Achtereenvolgens passeerden onder andere ‘de leerling weer centraal: verminderen kansenongelijkheid en prestatiedruk’, ‘curriculumherziening vanuit het perspectief van de leerling’ en ‘maatwerk en flexibilisering’ de revue. Krachtig, enthousiast en met ambitie neergezet. 
 

Maatwerk, flexibilisering en digitalisering

Met name dat laatste punt (maatwerk/flexibilisering en digitalisering) hoor ik vaker terug bij het inwerken als nieuwe voorzitter van het CvTE. Dan ook vaak met de conclusie dat digitalisering maatwerk en flexibiliteit makkelijker maakt. Dat is in coronatijd ook gebleken als het gaat om vmbo en mbo. Voor havo/vwo zijn daarin nog wel stappen te zetten. Het is dan ook goed dat er inmiddels een Visietraject digitaal examenlandschap is gestart. Een goede visie op digitalisering waartoe ook versnelling van digitalisering op havo/vwo behoort, is hard nodig. Voor ons als CvTE, voor de ketenpartners, de scholen en in de eerste plaats de leerlingen. Ik hoop met hen op ambitieuze afspraken.

Plaatsnemen aan de klachtenlijn

Ook de samenwerking tussen het LAKS en het CvTE en de Examenklachtenlijn en het klachtenjournaal hebben we besproken. Ik heb aangeboden om net als mijn voorganger een moment achter de klachtenlijn plaats te nemen. Elke klacht is immers een gratis advies om het beter te doen. Daar kan iedereen in de examenketen zijn voordeel mee doen. Kortom: een goed overleg dat naar meer smaakt en waarbij mijn nieuwsgierigheid goed aan zijn trekken is gekomen.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.