Normering

Samen bouwen aan goede toetsen en examens; dat is waar we als College voor Toetsen en Examens (CvTE) voor staan. Bij de kwaliteitsbewaking van deze toetsen en examens speelt normering een belangrijke rol.

Wat verstaan wij onder normeren?

Normeren is het toekennen van een waarde aan een prestatie. Wij doen dat zorgvuldig op basis van een vooraf bepaalde grens en methodiek. We normeren zodat gelijke prestaties leiden tot gelijke resultaten; toetsen en examens zijn namelijk niet altijd even moeilijk. 

Het maakt dus niet uit in welk jaar of op welk moment van het jaar je een toets of examen maakt. Ons uitgangspunt is dat je voor dezelfde prestatie altijd dezelfde beoordeling krijgt. Hoe het normeringsproces er precies uit ziet, verschilt per sector. Maar wat we doen is overal hetzelfde.

Voorbeeld: de n-term van het voortgezet onderwijs uitgelegd

Misschien heb je wel eens gehoord van de normeringsterm, ofwel n-term. Deze ligt in principe tussen de 0 en 2. Is een examen relatief moeilijk, dan wordt de n-term hoger. In dat geval hoef je minder scorepunten te halen voor een voldoende. Is een examen relatief makkelijk, dan wordt de n-term lager. Om te bepalen hoe hoog de n-term voor een examen moet zijn, is het nodig om de moeilijkheidsgraad van het examen te kennen. Die bepalen we door verschillende bronnen te gebruiken, zoals het oordeel van docenten.

Meer informatie

Hieronder vind je meer informatie over hoe er genormeerd wordt per sector of toets: