Spanning in 191.000 huishoudens en goed nieuws
Blogs
Examentijd. Zelfs als je zelf niet een examen hebt of kinderen in die leeftijd kun je er niet omheen. Elk jaar opnieuw is de periode van examens nieuws; ook in de (social) media. De titel van dit blog is niet nieuw. Het is bijna dezelfde als vorige jaar. Toen stond er 186.000 en niet de toevoeging “en goed nieuws”. Dus 5000 huishoudens meer met spanning en als afsluiting daarvan hopelijk feest en een vlag met tas. Dat duurt voor sommige leerlingen nog even bijvoorbeeld als je nog door moet in het tweede tijdvak of je staatsexamens later zijn. Voor wie het nu haalt de hartelijke felicitaties. En voor de anderen: nog even de schouders eronder.
We zijn het (gelukkig) bijna vergeten maar dit is het eerste jaar zonder coronamaatregelen. Althans; een enkele maatregel met positieve ervaringen hebben we behouden. Zo is het tweede tijdvak blijvend verlengd. Dat neemt niet weg dat voor leerlingen die nu examen doen er meerdere coronajaren zijn geweest waarin ze niet het onderwijs hebben gekregen dat we allemaal graag wilden.
Bij het verschijnen van dit blog is de zogenaamde n-term net bekend geworden (12 juni). Wil je daarover meer weten lees dan de bijdrage van onze expert Jacqueline Wooning. Op 5 juni zijn de n-termen al bekend gemaakt voor de centraal schriftelijke en praktische examens en gisteren dus voor de overige centrale examens.
Elk jaar zijn er ook opvallende zaken. Tijd om een mooi lichtpuntje te benoemen: ten opzichte van 2023 is het vaardigheidsniveau gemiddeld gestabiliseerd of licht gestegen. Zie ook: n-termen 2024 zijn bekend. Dat is echt een mooie opsteker omdat daar de afgelopen coronajaren sprake was van een daling. Overigens behalve bij Engels. Daar steeg het.
Dat is overigens ook goed nieuws wat de afgelopen tijd weinig aandacht heeft gekregen. Het is opvallend dat de vaardigheid in Engels in coronatijd steeg. Kwam het door meer “Netflixen”, jongeren die steeds meer in Engels of half Nederlands-Engels communiceren, meer gamen, meer Discord, meer….? Jongeren gebruiken gemiddeld 5 social media platforms en besteden er enkele uren per dag aan. Ik ken geen onderzoeken die al dan niet onderbouwen of ze daardoor beter op Engels scoren. Interessant is het wel omdat we voor basisvaardigheden misschien wel te veel op de schoolse werkelijkheid focussen en te weinig op de andere 70%: alles buiten school.
Meer blogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.